Meldpunt Fraudehelpdesk heeft in de eerste helft van dit jaar veel meer fraudemeldingen ontvangen. De organisatie ziet vooral een stijging van het aantal meldingen over valse telefoontjes door nephelpdesks en over misleidende verkoop, door bijvoorbeeld klusbedrijven die extreme prijzen rekenen.
In de eerste zes maanden van 2025 ontving de Fraudehelpdesk iets meer dan 44.500 meldingen. Dat is bijna de helft meer dan in dezelfde maanden vorig jaar. Het aantal gedupeerden dat geld verloor nam ook toe: bijna 6.700. De totale financiële schade bleef volgens het meldpunt ongeveer gelijk en bedroeg ruim 26,8 miljoen euro.
Fraude door nephelpdesks werd het meest gemeld en is volgens de organisatie een “duidelijk groeiend probleem”. De organisatie vindt het stijgende aantal meldingen over misleidende verkooppraktijken ook opvallend. Dat waren er in de eerste jaarhelft van 2025 bijna 2.400, tegen iets meer dan 800 een jaar eerder.
Misleiding door sommige klusbedrijven speelt al jaren, maar het aantal meldingen hierover groeit. Het zijn volgens de helpdesk bijvoorbeeld slotenmakers, dakdekkers en ongediertebestrijders die bovenaan de zoekresultaten op internet verschijnen. Vaak worden vooraf geen duidelijke prijsafspraken gemaakt en rekenen bedrijven achteraf hoge bedragen, soms zelfs voor niet-uitgevoerde werkzaamheden.
Fraudehelpdesk-directeur Henriëtte Bongers pleit voor betere regelgeving. Ze is bijvoorbeeld voorstander van een keurmerk voor klusbedrijven: “Juist in dit schemergebied tussen wanprestatie en oplichting kunnen we met regelgeving echt verschil maken.”